Monki lanserar heminredning
Det blir vanligare och vanligare att företag som säljer kläder också ger sig in på heminredningsområdet. De senaste att göra detta är folket bakom Monki.
H&M har gjort det, Calvin Klein och Ralph Lauren också. Fler och fler företag inom konfektion, alltså kläder, börjar även sälja heminredning. Vill man vara vitsig kan man säga att sängkläder är det nya kläder. Nu ger sig ytterligare en tillverkare in på detta område.
Monki, som ägs av H&M och har fler än 100 butiker i Europa och Asien, lanserar nu en kollektion av mindre inredningsprylar, som snarare kommer att konkurrera med Granit än med Ikea. Den första kollektionen har namnet Everyday Stuff och innehåller bl.a. smyckeshållare, förvaringslådor, tvättpåsar och muggar med mönster som tydligt bär Monkis signum.
Vi kommer troligen att få se fler klädföretag ge sig in på inredningsmarknaden. Det finns också de företag som har gjorts tvärt om. Lexington, ett svenskt företag som är intimt sammankopplade med New England-stilen, började med att sälja inredning men har numera också kläder i sortimentet. Det har dock gått så där för företaget på börsen.